Jelita mają wpływ na… MÓZG!!!

Mogą zwiększać apetyt i utrudniać przestrzeganie diety.

Otyłość, cukrzyca, nadciśnienie to coraz częściej sprawka właśnie jelit i rozregulowania mechanizmów nadzorujących ich pracę. A problemy z tym związane mogą sięgać znacznie szerzej i dotyczyć nawet bardzo odległych narządów.

Jelita okazują się mieć istotne znaczenie także dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i dla zachowania zdrowia psychicznego!
Zaburzenia odżywiania w tym bulimia, anoreksja, czy żarłoczność, ale także depresja, ADHD, Z. Aspergera i wiele innych- to tylko niektóre z chorób w których profilaktyce oraz leczeniu warto uwzględnić także jelita.

Jakim cudem jelita wpływają na umysł?

Trawienie i wchłanianie pożywienia to nie jedyna funkcja jelit. Narząd produkuje również hormony, które działają na inne części organizmu w tym także na mózg. To dzięki nim po posiłku czujemy się najedzeni, albo wręcz przeciwnie- długo nie jedząc odczuwamy głód. Hormony jelit regulują metabolizm, a zwłaszcza spalanie kalorii po posiłku. Mogą także mieć wpływ na rodzaj wybieranego pokarmu. Jelita pośrednio uczestniczą w dostarczaniu do mózgu tzw. hormonów szczęścia oraz wielu innych, przez co oddziałują nie tylko na apetyt, ale także na samopoczucie, koncentrację i wiele innych. We współudziale z bakteriami jelitowymi chronią organizm przed chorobami.

Zaburzenie prawidłowego funkcjonowania jelit może znacząco wpływać na pogorszenie stanu zdrowia. I to zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Warto więc zadbać o ich stan!

Czego nie jeść by mieć zdrowe jelita?

– nie jedz na siłę, tylko dlatego, że coś Ci smakuje- w ten sposób łatwo rozregulujesz mechanizmy, które regulują pracę jelit,
– unikaj wysokoprzetworzonej żywności, czyli wszelkich produktów typu instant, a najlepiej w ogóle gotowych posiłków. Tego typu jedzenie najczęściej zawiera wszystko to, co niszczy nasze jelita, a więc:
– konserwanty,
– niezdrowe tłuszcze, w tym przede wszystkim tłuszcze trans,
– bezwartościowe, puste kalorie.
W razie wątpliwości czytaj skład na opakowaniu.

Co robić, aby zadbać o jelita i o własne zdrowie?

– wybieraj żywność możliwie świeżą, bez chemicznych, hormonalnych, ani innych „ulepszaczy”,
– codziennie dostarczaj porcję zdrowych bakterii w postaci jogurtu, maślanki, kefiru, kiszonek itp,
– jedz warzywa i owoce- najlepiej 4 do 5 porcji warzyw i (o ile nie chorujesz na cukrzyce lub nie masz innych przeciwwskazań) jeden owoc każdego dnia,
– jedz ryby- najlepiej tłuste, których mięso obfituje w kwasy tłuszczowe omega-3.

Wyżej wymienione wskazówki to tylko podstawowe instrukcje jak zadbać o zdrowie i właściwą pracę jelit. I chociaż nie wyczerpują tematu, to jednak dobry punkt, aby zacząć.

 

Tekst dla gazety lekarskiej „Służba Zdrowia” oraz portalu „Medexpress.pl”

jelita1jelita2jelita 3